Pārlekt uz galveno saturu

Akadēmiskā personāla kompetences modelis (KOMPAK)

Projekta/līguma nr.
VPP-IZM-Izglītība-2023/5-0001
Projekta finansējums
350 000,00 EUR, sadarbības partnera Latvijas Universitātes līdzfinansējuma daļa – 130 000 EUR
Projekta īstenošana
22.12.2023. - 21.12.2026.

Mērķis

Izstrādāt akadēmiskā personāla kompetences modeli pārejai uz akadēmiskās karjeras ietvaru – kompetences vērtēšanai, mācību vajadzību identificēšanai, profesionālās attīstības plānošanai, personāla politikas veidošanai un kvalitātes vērtēšanai.

Apraksts

Projekta tematiskais uzdevums ir veicināt pāreju uz jaunu akadēmiskās karjeras ietvaru, tā ieviešanu augstskolās un zinātniskajos institūtos. 

Zinātniskā grupa izstrādās izglītības zinātņu, cilvēkresursu vadības teorijās un starptautiskās prakses izpētē pamatotu akadēmiskā personāla kompetences modeli pārejai uz akadēmiskās karjeras ietvaru Latvijas augstskolās un zinātniskajos institūtos, iekļaujot augstskolu tipoloģijai un akadēmiskās karjeras posmiem atbilstošus kompetences vērtēšanas, mācību vajadzību identificēšanas un profesionālās attīstības plānošanas komponentus, kuri izmantojami institucionālās personāla politikas veidošanai un iekšējā, kā arī ārējā kvalitātes vērtēšanā un pilnveidē.

Projekta īstenošanas posmos tiks veiktas šādas darbības:

  • veikta zinātniskās literatūras, dokumentu un starptautiskās prakses analīze;
  • izstrādāts akadēmiskā personāla kompetences līmeņu apraksts saskaņā ar jaunajā akadēmiskās karjeras ietvarā noteiktajiem četriem līmeņiem;
  • izstrādāta karjeras posmu un amatu kompetencēm atbilstošus snieguma līmeņu aprakstus un vērtēšanas sistēmu;
  • izstrādāts akadēmiskā personāla kompetences vērtēšanas un mācīšanās vajadzību identificēšanas rīka prototips;
  • izstrādāti akadēmiskā personāla kompetences mācību mikromoduļu satura dizaina paraugi;
  • izstrādātas vadlīnijas un rekomendācijas kompetences modeļa ieviešanai augstskolās un zinātniskajos institūtos, kā arī izglītības politikas veidošanai un normatīvo aktu izstrādei. 

Izstrādātais modelis nodrošinās atbalstu:

  • akadēmiskā personāla pārstāvjiem savas kompetences vērtēšanā un mācīšanās vajadzību noteikšanā,
  • augstskolām un zinātniskajiem institūtiem sistēmiskas personāla politikas plānošanā un pilnveidē, iekļaujot regulāru kompetences vērtēšanu un organizējot profesionālās pilnveides procesu,
  • profesionālās pilnveides mācību dizaina izstrādātājiem un īstenotājiem,
  • izglītības politikas veidotājiem augstākās izglītības un zinātnes politikas plānošanā, kā arī normatīvo aktu izstrādē un ieviešanā,
  • iekšējā un ārējā kvalitātes vērtēšanas un nodrošināšanas procesa īstenotājiem. 

Minēto procesu tiešie ieguvēji būs visu līmeņu studējošie, absolventi, viņu darba devēji u. c., kā arī visa sabiedrība kopumā, jo projektā veiktais darbs sniegs tiešu pienesumu kvalitātes monitoringā un pilnveidē.

Sasniedzamie rezultāti

  • Pieci oriģināli zinātniskie raksti WoS/ SCOPUS datubāzēs iekļautajos žurnālos vai konferenču rakstu krājumos.
  • Viens cits anonīmi recenzēts zinātniskais raksts starptautiskajos žurnālos un rakstu krājumos, izņemot konferenču materiālus.
  • Viena pētniecības rezultātu publikācija populārzinātniskos žurnālos un resursos.
  • Divi konferenču materiāli – kopsavilkumi līdz 1 lpp.
  • Izstrādāta viena datu kopa (jauniegūtie pētniecības dati deponēti atvērto pētniecības datu repozitorijos, veicinot datu atkārtotu izmantošanu atbilstoši "FAIR" principiem (atrodamība, pieejamība, sadarbspēja, atkārtota lietojamība)).
  • Divu praktiski lietojamu risinājumu izstrāde izglītības iestādes, izglītības iestādes dibinātāju un/vai pašvaldības, kā arī valsts līmenī.
  • Vienas vadlīnijas un vienas rekomendācijas (ietverot nepieciešamo resursu, tai skaitā finanšu, ietekmi) izmaiņām nozaru rīcībpolitikā.
  • Viens noteiktā kārtībā aizstāvēts maģistra darbs, ievērojot programmas mērķi un uzdevumus.
  • Viens noteiktā kārtībā aizstāvēts promocijas darbs, ievērojot programmas mērķi un uzdevumus.