Studentu populārzinātniskais žurnāls "Semper Anticus" vienmēr gaida jaunas idejas Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Pētniecība

Semper Anticus ir Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) studentu populārzinātniskais žurnāls, kurā ir publikācijas gan sociālo zinātņu, gan medicīnas jomā, kā arī intervijas par tēmām, kas interesē studentus Eiropā, īpaši Baltijas valstīs. Žurnāla mērķis ir sniegt studentiem iespēju publicēt zinātniskos rakstus, kuri informē lasītāju par aktuāliem problēmjautājumiem zinātnē, kā arī zinātnisko pētījumu jaunumiem Latvijā un pasaulē. Pirmais žurnāla numurs tika izdots 2016. gada septembrī. Semper Anticus veido RSU Studējošo pašpārvalde.

Lasiet Studējošo pašpārvaldes komunikācijas virziena vadītājas Amandas Annas Bērziņas interviju ar Semper Anticus projekta vadītājiem Ingu Apsi un Veroniku Baltmani!

Semper_Anticus_baneris-lead.jpg

Kā radās ideja par žurnāla izveidi?

Ideja par žurnālu radās, ieraugot Oksfordas Universitātes studentu populārzinātnisko žurnālu Bang!, ko vienam no redaktoriem atveda māsa. Nolēmām veidot studentu populārzinātnisko žurnālu, kas tajā brīdī skaitījās pirmais Latvijā. Manuprāt, Latvijas tirgū ir maz žurnālu, kuriem var uzticēties. Tas prasa uzticamus avotus, spēju tos analizēt un laiku, kas, jādomā, ir jebkurā nozarē liels klupakmens. Iedvesma ir gan ģimene, gan sabiedrība. No ģimenes veidojas atbalsts, motivācija doties tālāk, bet no sabiedrības – saikne un atbildība. Ir arī svarīgi ieņemt noteiktu perspektīvu žurnāla mērķim, lielajam mērķim, kas veido žurnāla personību.

Kā cēlies nosaukums Semper Anticus?

Ivars Veckalns, 2016. gadā būdams viens no projekta vadītājiem, izdomāja nosaukumu Semper Anticus, kas latīņu valodā nozīmē 'vienmēr uz priekšu!'. Šis nosaukums vēsturiski gan izmantots Amerikas Savienoto Valstu 45. kājnieku divīzijas pulkam no 1920. līdz 1968. gadam, bet tieši ar tik lielu impulsu Semper Anticus dodas pretī saviem mērķiem.

Semper_Anticus_1_izdevums.pngVai žurnāla radīšanai ir jābūt kādām īpašām personības iezīmēm vai tomēr jebkurš to spēj?

Gribētos domāt, ka jebkurš to spēj, bet tā nav patiesība. Vajag notikumu un apstākļu sakritības, lai noteiktas idejas īstenotu. Nepieciešama motivācija, lai neapstātos, jo sienas aug augstākas un platākas, idejai realizējoties, projekta mērķiem augot ambiciozākiem. Un ir svarīgi, lai būtu labākā komanda, ko vien spēj atrast. Droši varu teikt – mums ir!

Kādi ir lielākie šķēršļi un grūtības žurnāla tapšanas laikā?

Nauda. Žurnāla izdošana noteikti nav veids, kā nopelnīt, tā drīzāk ir bāze, kur prāts saskaras ar lapām. Bet es teiktu, ka, cilvēkiem Semper Anticus komandā esot subjektīviem reālistiem, lielas grūtības nekad nav bijušas, lielā mērā tikai mazas, un cilvēki, strādājot žurnālā, ir iemanījušies darboties un risināt problēmas arvien efektīvāk.

Kādi ir soļi no idejas līdz reālam žurnālam?

Mēs nevadāmies pēc konkrētām vadlīnijām, kā pareizi veidot žurnālu, tāpēc mums arī nav konkrētu soļu, kā nokļūt līdz reālam izdevumam. Protams, ir principi, kurus ievērojam, taču bieži vien rīkojamies atbilstoši situācijai. Sakot, ka "TEV" ir jāsaprot, kāds ir mērķis un ko gribi pavēstīt ar žurnālu, ir īstais virziens, bet tā būtu pilnīga ne-patiesības izklāstīšana mūsu gadījumā. Sabiedrība, kas lēnām veidojas apkārt komandai, blogam, pašam žurnālam, ir tā, kas definē virzienu, cenšoties pieturēties pie mazajām idejām, kuras bija kā žurnāla pamats tā pirmsākumos. Galu galā komanda, dizaineris, autori ir tie, kuri definēja, kas būs žurnāls Semper Anticus. Manuprāt, jebkurai redakcijai ir jāsaprot, ka bez autoriem un apbalvojošas pieejas tā pilnībā izputēs līdz ar savu reputāciju.

Kā atrast īstos cilvēkus komandai un veidot ar tiem sadarbību?

Prasības cilvēkiem, uzņemot tos komandā, ir krietni augušas, kā arī kļuvušas nopietnākas, salīdzinot ar žurnāla sākuma gaitām, bet tas nemaina to, ka atrast komandu ir bijis vienlīdz grūti gan pirms augstajām prasībām, gan pašlaik. 2016. gadā idejai kļūstot par realitāti, iedomas atpalika no īstenības – pat ar sešiem cilvēkiem komandā nebūs pietiekami, lai izdotu pirmo izdevumu. Lai gan tagad mēs cenšamies domāt par sastāvu, ar kuru strādājam. Jāteic, ka pirmie cilvēki komandā bija vislabākā sakritība un ir arī tagad. Cilvēki no žurnāla nāk un iet, bet pirmā izdevuma komanda tagad ir kā strukturizēta vadība žurnāla virzībai.

Semper_Anticus_2_izdevums.pngKāds ir žurnāla komandas ikdienas darbs?

"Ikdiena" – vārds, kas ir antonīms tam, kā mūsu redakcija strādā. Vienīgas ikdienišķais darbs mūsu ceļā ir e-pasti, sabiedriskās attiecības, kā arī finanses. Redziet, ir profesijas, kas ir nepārtrauktas un konstantas vienlīdzības kastīte jeb tā saucamais ofiss. Lai gan mēs savā ziņā strādājam ofisā, katrs vārds, vārdu savienojums, ko mēs sūtām uz Dārdedzes tipogrāfiju, prasīja visatšķirīgākajiem cilvēkiem savās jomās darīt visdažādākos darbus, lai nonāktu pie sava, ar ko esam apmierināti. Lielu darbu dara arī autori, kas nav bieži sastopama lieta redakcijās. Dažādas redakcijas aicina viesautorus, bet mūsu redakcija bāzējas vien uz viesautoriem, un tikai maza daļa uz mūsu garadarbiem, proti, palīdzam autoriem nonākt pie, mūsuprāt, labāka veidola viņu rakstiem.

Vai pašlaik ir kāda brīva vakance, un kā studenti var iesaistīties?

Semper Anticus vienmēr aicina jaunus prātus. Nepārtraukti tiek ražoti jauni raksti SA blogam, ko vada Gerhards Reinholds Miķelsons. Neatteiksim arī interesentiem redakcijā un organizatoriskajos darbos.

Kāpēc studentam vajadzētu iesaistīties un palīdzēt žurnāla izveidē?

Žurnāla izveidē? Manuprāt, žurnāls jau ir izveidots, pareizāk ir teikt – pilnveidošanā! "Strādāt kopā" ir atslēgas vārds. Mēs esam žurnāls, kas diezgan lineāri aug gan kvalitātē, gan atpazīstamībā, cerot, ka nākotnē tas būs jau pazīstams visā Latvijā un tālāk. Strādājot redakcijā, students nesaskaras tikai ar teikumiem, bet ar zinātni, kas būtu svarīgi jebkuram studentam, mācoties universitātē!

Kā piesaistīt cilvēku uzmanību un atbalstītājus?

Plašas iespējas! Sākumā pieļāvām kļūdu, piedāvājot firmām, kas darbojas ļoti šaurā spektrā, ievietot reklāmu mūsu žurnālā, kas palīdzēja žurnālam, taču ne tādā apjomā, lai bez šaubām veidotu nākamo izdevumu. Cilvēku uzmanību var piesaistīt, definējot žurnālu pēc sabiedrības pieprasījuma un arī mūsu vīzijas, tādējādi lasītāju pulks veidojas arvien lielāks. Protams, ir jāpiestrādā pie tā sauktā public relations, kur arvien aktīvāk izmantojam sociālos tīklus, kā Facebook un Instagram.

Kādi ir žurnāla nākotnes mērķi?

Universitātes Latvijā, Baltijā, Eiropā utt. Pagaidām domāju, ka autoritātes definēšana šajā nozarē, proti, labākais studentu populārzinātniskais žurnāls, kas būtu patiesi augsts novērtējums. Un, protams, pamatkapitāla augšana!

Kā žurnāls ir veicinājis jūsu pašizaugsmi? Ko esat ieguvuši, kopš sākāt darboties?

Ja ņem vērā to, ka mūsu komandā nevienam nebija pieredzes ar žurnāla izdošanu vai jebkādu rakstu izdošanu, varam teikt, ka pilnīgi viss. Sākot ar to, kā no nulles izveidot komandu, saprast amatus, plānot saprātīgu finansiāla patēriņa stratēģiju u. c.

Kādi studentam ir ieguvumi no publikācijas Jūsu žurnālā? Kāpēc viņam būtu jānosūta savs raksts par pētījumu žurnālam Semper Anticus?

Publikācija Semper Anticus ir tāda pati publikācija kā jebkurā citā populārzinātniskajā žurnālā. Jautājums ir par atpazīstamību – cilvēki vērtē publikāciju nozīmīgumu pēc žurnāla reputācijas sabiedrībā. Es varu teikt, ka žurnāla saturs nemelo un neviens vārds, izņemot, ja minēts, nav fantazējums, ar ko es gribu teikt, ka studentam, publicējoties mūsu žurnālā, reputācija tikai augs un tāpat arī rakstu atpazīstamība.

Semper Anticus 1. izdevums

Semper Anticus 2. izdevums