Pārlekt uz galveno saturu
Vadītājs
Ludmila Vīksna

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.08.2019
Par studiju kursu
Kursa kods:IUDK_016LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:8.00ECTS:12.00
Zinātnes nozare:Medicīna; Infekcijas slimībasMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ludmila Vīksna
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Infektoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:Ludmila Vīksna
Kontaktinformācija:Rīga, Linezera iela 3, idkatrsu[pnkts]lv, idkatrsu[pnkts]lv, +371 67014777
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Nodarbības (skaits)15Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas30
Nodarbības (numurs)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)5Kopā nodarbību kontaktstundas50
Kopā kontaktstundas80
Nodarbības (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (numurs)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)5Kopā nodarbību kontaktstundas70
Kopā kontaktstundas80
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomijā, bioķīmijā, bioloģijā, parazitoloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, mikrobioloģijā, imunoloģijā, propedeitikā, iekšķīgajās slimībās un farmakoloģijā.
Mērķis:
Sekmēt teorētisko un praktisko zināšanu apguvi par infekcijas slimību etioloģiju un attīstības mehānismiem cilvēka organismā, sasaistot tās ar klīniskajām izpausmēm, principiālām pieejām ārstēšanai un konkrētas specifiskās un etioloģiskās terapijas iespējām, kā arī par izsargāšanās iespējām no infekciju slimībām, to izplatības ierobežošanu un ietekmi uz indivīda dzīves kvalitāti un sabiedrības veselību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Infekcijas slimības globālā skatījumā – vēsture, tagadne un nākotne. Infektoloģijas vieta kopējā slimību spektrā. Infektoloģijas teorētiski praktiskie pamati, infekcijas process.Lekcijas1.00auditorija
2Infekcijas slimību epidemioloģija, epidēmiskais process. Infekcijas slimību epidemioloģiskā izmeklēšana, uzraudzība un kontrole.Lekcijas1.00auditorija
3Diagnostikas principi infektoloģijā: epidemioloģiskie, klīniskie, laboratoriskie – specifiskie un nespecifiskie.Lekcijas1.00auditorija
4Terapijas principi infektoloģijā – specifiskā, etioloģiskā, patoģenētiskā un simptomātiskā terapija, pielietošanas principi.Lekcijas1.00auditorija
5Specifiskie laboratoriskie izmeklējumi mūsdienu infektoloģijā – izvēles principi, metodes, rezultātu interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
6Ar veselības aprūpi saistīto infekciju iemesli: izpausmes un izraisītāji. Sociāli medicīniskā nozīmība. Profilakse un ārstēšana.Lekcijas1.00auditorija
7Ar asinīm izplatošās slimības – terminoloģija, epidemioloģija, etioloģija, profilakse. Nozīme indivīda un sabiedrības veselībā.Lekcijas1.00auditorija
8Fekāli orālās infekcijas – definīcija, etioloģija, epidemioloģija (virusālās, bakteriālās, parazitārās). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse. Nozīme indivīda un sabiedrības dzīvē.Lekcijas1.00auditorija
9Gaisa pilienu/aerogēnās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija, virusālas, bakteriālas un sēnīšu infekcijas diagnostikas un terapijas principi, profilakses iespējas. Sociālais nozīmīgums.Lekcijas1.00auditorija
10Dziļo elpceļu infekcijas – akūts bronhīts, bronhiolīts un pneimonija. Epidemioloģija, etioloģija, klīniskās izpausmes, diagnostika un ārstēšanas principi.Lekcijas1.00auditorija
11Tuberkuloze – epidemioloģija, etioloģija, patoģenēze, mikrobioloģiskā diagnostika un ārstēšana.Lekcijas1.00auditorija
12Neiroinfekcijas jēdziens, definīcijas, etioloģija, epidemioloģija, diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakses iespējas. Sociālais nozīmīgums.Lekcijas1.00auditorija
13Ar izmaiņām žāvā noritošu slimību diagnostika un diferenciāldiagnostika.Lekcijas1.00auditorija
14Lēnas un iedzimtas infekcijas: definīcijas, etioloģija, klīniskās izpausmes, diagnostikas principi, prognoze.Lekcijas1.00auditorija
15Parazitārās infekcijas – definīcija, etioloģija, klasifikācija, terapijas un profilakses principi. Sociālais nozīmīgums.Lekcijas1.00auditorija
16Bioterorisms – definīcijas, jēdzieni, klasifikācija. Veselības aprūpes uzdevumi ar bioterorismu saistītās situācijās. Normatīvā bāze rīcībai un bioterorisma draudu gadījumā.Lekcijas1.00auditorija
17Vienšūņu ierosinātas slimības: jēdzieni, klasifikācija, etioloģija, epidemioloģija.Lekcijas1.00auditorija
18Infekcijas slimību spektrs ceļotājiem, imigrantiem, bēgļiem un iedzīvotājiem, kas atrodas teritorijās, kur norisinās karadarbība. Diagnostika, veselības aprūpes un profilakses principi.Lekcijas1.00auditorija
19Pārtika un vide kā infekcijas slimību avots – mūsdienu tendences.Lekcijas1.00auditorija
20Bērnu infekcijas pieaugušajiem – diagnostika, klīniskās norises, īpatnības, prognozes, profilakse.Lekcijas1.00auditorija
21Infekcijas slimību slimnieku hospitalizācijas un transportēšanas noteikumi. Ievads medicīnisko ierīču apstrādē (tīrīšana, dezinfekcija, sterilizācija, procesu kontrole, regulējošie normatīvie dokumenti).Nodarbības1.00klīniskā bāze
22Infekcijas slimību specifiskās laboratorās diagnostikas praktiskie aspekti un klīniskajā praksē iegūto rezultātu izvērtēšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
23Virusālas akūtas respiratorās slimības – gripa, adenovīrusu infekcija, rinosincitiālā infekcija, koronovīrusu infekcija u.c. Izmeklēšana un diagnozes verifikācija. Ārstēšanas taktika.Nodarbības1.00klīniskā bāze
24Bakteriālas akūtas respiratorās slimības – pneimokoku infekcija, leģioneloze, garais klepus, difterija u.c. mikoplazmu un hlamīdiju ierosinātās infekcijas. Izmeklēšana un diagnozes verifikācija. Ārstēšanas taktika.Nodarbības1.00klīniskā bāze
25Virusālas akūtas zarnu infekcijas slimības – rotavīrusu, norovīrusu, koronovīrusu ierosinātās slimības u.c. Klīniskā aina, diagnostikas un ārstēšanas principi. Profilakse.Nodarbības1.00klīniskā bāze
26Bakteriālas akūtas zarnu infekcijas – Salmonella (t.sk. S.typhi un S.paratyphi), Shigella, E.Coli, Cl.difficile, Campylobacter, Yersinia, V.cholerae u.c. mikroorganismu ierosinātas slimības. Pārtikas toksikoinfekcijas, t.sk. botulisms. Diagnostikas un ārstēšanas principi. Profilakse.Nodarbības1.00klīniskā bāze
27Slimnieka, par aizdomām ar tuberkulozi, izmeklēšana. Diagnostisko metožu izvēle. Tuberkulozes infekcijas kontrole. Postprimāra plaušu TB.Nodarbības1.00klīniskā bāze
28Tuberkuloze bērniem. Tuberkulozes īpatnības veciem cilvēkiem un pacientiem ar imūnsupresiju. Biežākās plaušu tuberkulozes komplikācijas un to ārstēšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
29HIV infekcijas norise – akūts retrovirālais sindroms, hroniska forma, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnoze, ārstēšanas principi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
30AIDS oportūnistiskās infekcijas slimības. Diagnostika, terapija, profilakse. Pacientu aprūpe.Nodarbības1.00klīniskā bāze
31Ar dzelti noritošu akūtu infekciju slimību (virusālo, bakteriālo) diagnostikas algoritms. Akūtas aknu šūnu mazspējas klīnika, bioķīmiskie marķieri, etioloģiska un patoģenētiska ārstēšana. Akūti vīrushepatīti (A, B, herpesvīrusu u.c.) klīniskās atšķirības atkarībā no etioloģijas, klīniskā izmeklēšana, diagnozes verifikācija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
32Hroniski vīrushepatīti (B, C u.c.). Klīniskais raksturojums, diagnozes verifikācija. Terapijas principi. Bakteriālie hepatīti – leptospiroze, vēdertīfs u.c. Diferenciāldiagnostika. Gala iznākumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
33Herpesvīrusu infekcijas: HHV1, HHV2, HHV3, HHV4, HHV5, HHV6, HHV7, HHV8 ierosināto patoloģiju tipiskā klīniskā aina; atšķirības, diferenciāldiagnoze, profilakses un ārstēšanas iespējas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
34Parazitārās infekcijas: asins parazītu ierosinātās slimības; tropu klimatiskai zonai raksturīgās parazitozes; gatavošanās ceļojumam (īpašās teritorijas, īpašās pacientu grupas, specifiskā imūnprofilakse utt.). Veselības problēmu loks atgriežoties no ceļojuma. Trakumsērga.Nodarbības1.00klīniskā bāze
35Svarīgākās cilvēku helmintozes – nematodes, cestodes, trematodes. Klīniskie sindromi, diagnostika, terapijas principi un profilakses iespējas. Retāk sastopamās nematodes Latvijas teritorijā. Filariožu raksturojums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
36Biežāk sastopamās ārpusplaušu tuberkulozes formas. Tuberkulozes pleirālās manifestācijas. Miliāra tuberkuloze.Nodarbības1.00klīniskā bāze
37Vīrusu ierosinātās neiroinfekcijas – ērču encefalīts, epidēmiskā parotīta vīrusa, enterovīrusu (tai skaitā poliomielīta vīrusa), herpesvīrusu rosinātie meningīti, limfocitārais horiomeningīts, Rietum-Nīlas drudzis u.c. Baktēriju ierosinātās neiroinfekcijas – pneimokoku, meningokoku, tuberkulozes – klīniskais raksturojums, izmeklēšana, diagnostikas un ārstēšanas principi. Protozoa un sēnīšu rosināti meningīti.Nodarbības1.00klīniskā bāze
38Laimborelioze, erlihioze, Q drudzis, riketsiozes u.c. – izmeklēšana, diagnozes verifikācija, ārstēšanas principi. Profilakse.Nodarbības1.00klīniskā bāze
39Sistēmiskās un oportūnistiskās mikozes – epidemioloģija, etioloģija, patoģenēze, plaušu un ārpusplaušu manifestācijas. SarkoidozeNodarbības1.00klīniskā bāze
40Psitakozes un citas pasaulē aktuālās zoonozes.Nodarbības1.00klīniskā bāze
41Bīstamās infekcijas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
42Hemorāģiskie drudži – jēdziens, klasifikācija, etioloģiskās grupas, klīniskā aina, diagnozes verifikācija, ārstēšanas principi. Aktuālās eksotiskās slimības – Ebolas drudzis, Zikas slimība. Denges drudzis.Nodarbības1.00klīniskā bāze
43Pieaugušo vakcinācija: mērķi un uzdevumi; indikācijas un kontrindikācijas; vakcinācijas praktiskie aspekti. Imūnglobulīni, sērumi. Malārijas profilakse. Tetanus. Trakumsērga. Ceļotāju slimības.Nodarbības1.00klīniskā bāze
44Pārtikas produktu un vides objektu mikrobioloģiskie kritēriji un laboratoriskās kontroles organizēšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgai nodarbību tēmai. 2. Patstāvīgais darbs (7.semestris) – referāts par izvēlēto tēmu. 3. Akadēmiskā slimības vēsture (8.semestris).
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgais darbs: 1. Patstāvīgais darbs – referāts, kura vērtēšanas kritēriji ir sekojoši – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis, kas novērtēts pārrunājot darbu ar docētāju un darba noformējums. 2. Akadēmiskā slimības vēsture – vērtēšanas kritēriji ir galīgās klīniskās diagnozes pamatojums; studējošā personīgais ieguldījums darbā ar pacientu; akadēmiskās slimības vēstures satura un formas atbilstība metodiskajiem norādījumiem; studējošā zināšanu un izpratnes par pacienta klīnisko diagnozi rezultējošais vērtējums. 3. Studenti piekrīt, ka kursa ietvaros iesniegtie darbi var tikt pakļauti tekstuālajam salīdzinājumam ar Turnitin.com, lai pārbaudītu, vai iesniegtais darbs nav plaģiāts. Iesniegtie rakstu darbu tiks iekļauti kā avoti Turnitin.com referenču datu bāzē ar vienu mērķi – konstatēt plaģiātu. Turnitin.com pakalpojumu izmantošana notiek saskaņā ar Lietošanas politiku, kas izlasāma Turnitin.com mājas lapā. Ieskaite 7.semestrī – nodarbību apmeklējums, patstāvīgā darba vērtējums; Eksāmens 8.semestrī – nodarbību apmeklējums, akadēmiskās slimības vēstures vērtējums, daudzatbilžu testa rezultātu vērtējums, rakstveida pārbaudījuma daļas, kas sastāv no diviem teorētiskajiem jautājumiem par apgūto tematiku un viena situācijas uzdevuma, vērtējums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie spēs raksturot un klasificēt infekcijas slimības pēc to etioloģiskā faktora, saistības ar patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, iespēju izplatīties un bīstamības indivīdam un sabiedrības veselībai; aprakstīs un identificēs specifiskos, tipiskos, patoģenētiskos un citus simptomus; izskaidros izmeklēšanas programmu un sistematizēs metodes; formulēs un izskaidros terapijas vispārējos principus; saistīs veselības aprūpes plāna etapus ar individualizētu veselības aprūpi; izskaidros mūsdienu specifiskās profilakses principus, attiecinot tos gan uz sabiedrību, gan indivīdu.
Prasmes:Pratīs veidot plānu medicīniskām darbībām, kas vērstas uz indivīda slimības diagnostiku un ārstēšanu; pratīs sastādīto plānu īstenot, ņemot vērā anamnēzes, laboratorijas izmeklējumu un citus datus; pratīs novērtēt fizikālās izmeklēšanas rezultātā iegūtos datus; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas dizainā; izplānot profilakses pasākumus, kas nepieciešams slimības izplatības ierobežošanai.
Kompetences:Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskajā infektoloģijā konstatējamās situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi indivīda un sabiedrības veselības nodrošināšanā; saskaroties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem un kolēģiem sekmīgi komunicēties infekcijas slimību profilakses, diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstniecības jomās; profesionāli sadarboties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem, kolēģiem cieņas pilnā gaisotnē, ievērojot medicīnas ētikas normas, respektējot pacientu tiesības un nodrošinot epidemioloģisko drošību; patstāvīgi mācīties un izmantot e-medicīnas vidi saskarsmei ar studentiem un kolēģiem; demonstrēt un pilnveidot sevi kā topošu ārstniecības personu un veselības veicinātāju infekciju slimību specifiskās un nespecifiskās profilakses kontekstā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bennett J.E., Dolin R.l., Blaser Mandell M. J., Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases (Eighth Edition), ISBN: 978-1-4557-4801-3
2Vīksna L. Infekcijas slimības. Rīga: Medicīnas apgāds; 2011.
3Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow Lange Current Medical Diagnosis and Treatment 2018, 57th Edition; „Innere Medizin“ Gerd Herold and Associates
4Fred F. Ferri. Ferri's Clinical Advisor 2019, Elsevier.
5Zeltiņa I., Zavadska D, Grope I., Aldiņš P., Savrasova L., Grāmatniece A., Žilde A. Praktiskas rekomendācijas vakcinācijai veseliem pieaugušajiem un riska grupu indivīdiem Latvijā. Rīga. Slimību profilakses un kontroles centrs; 2019
6Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) infekcijas diagnostikas, ārstēšanas un profilakses klīniskās vadlīnijas. 2014
7Vīksna L. Vakcinācija: aktīvā specifiskā imūnprofilakse. Rīga: Nacionālais apgāds; 2008.
8Vīrushepatīta B diagnostikas un etitropās ārstēšanas vadlīnijas. 2011
9HIV/AIDS quidelines 2018
10EACS quidelines European AIDS clinical society
11Tuberkulozes klīniskās vadlīnijas. 2015.
12Madhukar Pai, Marcel A. Behr, David Dowdy, et.al. Tuberculosis. Nature reviews, Volume 2, 2016
13Garcia-Monco J.C. CNS infections. Clinical approach. Springer, 2018
14Vīksna L. Vīrushepatīts C: norise, ārstēšana, prognoze, profilakse. Rīga: Nacionālais apgāds; 2003.
15Danilāns A. Hroniskas aknu slimības. Rīga: Medicīnas apgāds; 2009.
16Zinčenko L, Krūmiņa A. Medicīniskā helmintoloģija. Rīga: Vītola izdevniecība; 2010.
17Bacon B R, et al, editors. Comprehensive Clinical Hepatology. 2nd ed. St Louis; London: Elsevier Mosby; 2010.
18Bartlett J G, Gallant J E, Pham P A. 2009-2010 Medical Management of HIV Infection. Johns Hopkins University School of Medicine; 2009.
19Cohen J, Opal S M, Powderly W G, editors. Infectious Diseases. 2 vol. 3rd ed. St. Louis, Mo.; London: Mosby; 2010.
20Wenzel R, Bearman G, Brewer T, Butzler J P. A Guide to Infection Control in the Hospital. 4th ed. Boston: International Society for Infectious Diseases. 2008.
21Goldman L., Schafer A. “Goldman-Cecil Medicine”, 25th Ed. Elsevier Inc. 2016
22"The Human Microbiota and Chronic Disease: Dysbiosis as a Cause of Human Pathology" (izdota 2016. gadā, izdevniecība "Wiley-Blackwell")
23CDC Yellow Book 2018: Health Information for International Travel, Oxford University Press, 704 lpp., 2017.
24Opportunistic Infection/HIV.gov
Papildus literatūra
1Solomon T et al. Management of suspected viral encephalitis in adults-Association of British Neurologists and British Infection Association National Guidelines. 2012 Apr;64(4):347-73. doi: 10.1016/j.jinf.2011.11.014. Epub 2011 Nov 18.
2Baldwin, K. J., & Zunt, J. R. (2014). Evaluation and Treatment of Chronic Meningitis. The Neurohospitalist, 4(4), 185–195.
3EASL Recommendations on Treatment of Hepatitis C 2018. Journal of Hepatology
4EASL Clinical Practice Guidelines For The Management Of Patients With Decompensated Cirrhosis. Journal of Hepatology
5EASL Clinical Practice Guidelines On Hepatitis E Virus Infection
6EASL Clinical Practice Guidelines: Management Of Alcohol-Related Liver Disease
7EASL 2017 Clinical Practice Guidelines On The Management Of Hepatitis B Virus Infection
8Schlossberg D. Clinical Infectious Disease. Cambrige: Cambridge University Press; 2008.
9Peters W, Pasvol G. Atlas of Tropical Medicine and Parasitology. 6th ed. Philadelphia: Elsevier Mosby; 2007.
10Белопольский Ю А. Справочник по инфекционным болезням. Москва; 2009.
11Покровский В И, Пак С Г, Брико Н И, Данилкин Б К. Инфекционные болезни и эпидемиология. 2-e изд. Москва; 2009.
12Gilbert D N, et al. The Sanford Guide to Antimicrobial Therapy Sperryville; Antimicrobial Therapy; 2009.
13Brila A. Infekcijas slimību epidemioloģija. Rīga: Nacionālais apgāds; 2009.
14Sulis G., Centis R., Sotgiu G. et al. Recent developments in the diagnosis and management of tuberculosis. npj Primary Care Respiratory Medicine (2016) 26, 16078; doi:10.1038/npjpcrm.2016.78
15Foster G R, Goldin R D. Management of Chronic Viral Hepatitis. 2nd ed. London: Taylor & Francis; 2005.
16Dheda K., Gumbo T., Maartens G. et al. The epidemiology, pathogenesis, transmission, diagnosis, and management of multidrug-resistant, extensively drug-resistant, and incurable tuberculosis. The Lancet Respiratory Medicine Commission.
17Feldman M, Friedman L S, Brandt L J. Sleisenger and Fordtran’s Gastrointestinal and Liver Disease: Review and Assessment. 2 vol. 9th edition. Edinburgh: Elsevier Sounders; 2010.
Citi informācijas avoti
1https://accessmedicine.mhmedical.com
2https://www.clinicalkey.com
3http://site.ebrary.com/lib/rsub
4http://search.ebscohost.com/
5http://www.who.int/
6www.uptudate.com
7https://www.ean.org/ENCEPHALITIS-VIRAL-MENINGOENCEPHALITIS-…
8https://ecdc.europa.eu/sites/
9https://ecdc.europa.eu/en/news-events
10https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
11https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/
12https://emedicine.medscape.com/
13https://www.cdc.gov/
14http://www.antimicrobe.org/
15https://www-amboss-com.db.rsu.lv/row/campus/2018/rsu-activa…
16http://www.dynamed.com/
17http://www.merckmanuals.com/
18https://aricjournal.biomedcentral.com/articles/
19http://www.mayoclinic.org/diseases