Pārlekt uz galveno saturu
Mediatizētā sabiedrība

Šīs pētnieku grupas pieredzi veido ilgstoša sadarbība starptautiskos un nacionāla līmeņa projektos, kuros tās dalībnieki definējuši vairākus jaunus pētniecības virzienus, kļūstot par inovāciju veicinātājiem sociālajās zinātnēs Latvijā. Tās mērķis ir meklēt jaunas atbildes uz aktuālajiem mediatizētas sabiedrības problēmjautājumiem,  attīstot jaunas pētījumu pieejas, sniedzot ieguldījumu teoriju un pētījumu metožu pilnveidošanā, kā arī piedāvājot pētījumu secinājumus mediju politikas lēmumu pieņēmējiem, mediju industrijai un sociālajiem partneriem.

Pētnieku grupas galvenie pētījumu virzieni ir žurnālistika, vizuālā komunikācija, medijpratība, mediji un feminisms, preses brīvība, mediju regulācija un pašregulācija, masu mediju teorijas, mediju valoda, bērnu un jauniešu mediju lietojums, MI balstīti mediju un auditorijas izpētes rīki.

Mainīgās mediju un sabiedrības attiecības

Kombinējot auditorijas izpētes un žurnālistikas studiju tradīcijas, pētnieku grupas mērķis ir izzināt

  • kā cilvēki lieto, pieredz un veido priekšstatus par medijiem un žurnālistiku;
  • kā mediju institūcijas priekšstata savas auditorijas, veido attiecības ar tām un sabiedrību kopumā;
  • kādus nospiedumus šie procesi atstāj uz žurnālistu identitātēm un žurnālistikas praksi. 

Šis pētniecības virziens nodrošina jaunas zināšanas, kas ļauj labāk saprast mainīgās mediju un sabiedrības attiecības laikā, ko raksturo personalizēts un fragmentēts mediju lietojums, mediju un to auditoriju politiskā un ideoloģiskā polarizācija, dezinformācijas izplatība un cita veida manipulācijas ar informāciju, lejupslīdoša uzticēšanās mediju institūcijām, skeptiska un ciniska attieksme pret tām, informācijas pārbagātība, ziņu nogurums un izvairīšanās no tām.

Grupas dalībnieki

 

Projekti

The Baltic Russophone identity in flux: Political behavior, boundary making, and media practices after Russia’s full-scale invasion of Ukraine

Making sense of the Covid-19 crisis: information-seeking and trust-making strategies of the Baltic media audiences at the times of the coronavirus pandemic

Public media and society: attitudes, perceptions and expectations: study into audience of the Latvian Television and Latvian Radio

Worlds of Journalism Study 2021-2023: Mapping journalism’s hostile environment

Horizon 2020 projekts Mediadelcom: Finding risks and opportunities for European media landscapes

Media Pluralism Monitor

Euromedia Ownership Monitor EU 12

Worlds of Journalism Study

“Vieglās valodas veicināšana sociālai iekļaušanai” (Promoting Easy-to-Read Language for Social Inclusion – PERLSI)

Life with COVID-19: Evaluation of overcoming the coronavirus crisis in Latvia and recommendations for societal resilience in the future

Publikācijas

2023

Juzefovičs, J. 2023. Making sense of the Covid-19 crisis: Information-seeking practices and attitudes towards information providers among Baltic audiences. Journal of Baltic Studies. DOI: 10.1080/01629778.2023.2290603

Kõuts-Klemm, R., Eberwein, T., Peruško, Z., Vozab, D., Rožukalne, A., Skulte, I., & Stakle, A. 2023. Media and Journalism Research in Small European Countries. Media and Communication, 12, Article 7205

Vihalemm, T., Juzefovičs, J. 2023. ‘‘They say we are all zombies’: Rethinking the role of audiences in a mediatized international conflict’, Global Media and Communication. 2023. 19(1): 3–28.

2022

Rožukalne, A. & Liepa, D. 2022. From “Covid idiots” to “Covidshow and “covidhysteria”. Analysis of digital news commenters verbal aggressiveness and means of linguistics creativity during Covid-19 pandemic in Latvia (2020–2021). Media Studies, 3, 329–360

Rožukalne, A., & Kažoka, A. 2022. “It’s complicated, but we put it “simply”. Analysis of the media literacy framing in Latvian Media Support Fund projects (2018 - 2020). Comunicação Pública, 17(33)

Juzefovičs, J. 2022. Making Sense of Public Media in Times of Geo-Political Crisis: Latvian Public Media and their Ethno-Linguistic Majority and Minority Audiences. In: Chakars, J., Ekmanis, I. eds. Information Wars in the Baltic States: Russia’s Long Shadow. Cham: Palgrave Macmillan. 55–79

Andres Jõesaar, Anda Rožukalne & Deimantas Jastramskis. 2022. Trust in public service media in the Baltic states, Journal of Baltic Studies, 53:4, 587–611.
DOI: 10.1080/01629778.2022.21278161

Kõuts-Klemm, R., Rožukalne, A. & Jastramskis, D. 2022. Resilience of national media systems: Baltic media in the global network environment. Journal of Baltic Studies.
DOI: 10.1080/01629778.2022.2103162

Vihalemm, T., Juzefovičs, J. 2022. Navigating Conflicts through the Media: The Sceptical and Self- Responsible Repertoires of Baltic Russian-Speakers. East European Politics and Societies and Cultures 36(2): 423–445.

2020

Rožukalne, A., Skulte, I., & Stakle, A. 2020. Media education in the common interest: Public perceptions of media literacy policy in Latvia. Central European Journal of Communication, 13(2/26), 202–229

Juzefovičs, J., Vihalemm, T. 2020. Keeping channels open or screening out? The digital practices of Baltic Russian-speakers during the Russia-Ukraine conflict. Russian Journal of Communication 12(3): 262–283.

2019

Vihalemm, T., Juzefovičs, J., and Leppik, M. 2019. Identity and Media-use Strategies of the Estonian and Latvian Russian-speaking Populations Amid Political Crisis. Europe-Asia Studies 71(1): 48–70.

2017

Juzefovičs, J. 2017. Broadcasting and National Imagination in Post-Communist Latvia: Defining the Nation, Defining Public Television. Bristol, Chicago: Intellect.

Tejkalová, N. et al. 2017. In media we trust: Journalists and institutional trust perceptions in post-authoritarian and post-totalitarian countries. Journalism Studies 18(5): 629–644.

Saistītās ziņas