Psihiatrija un narkoloģija (PUNK_020)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Bakalaura (veselības) zinātņu grāda iegūšanai audiologopēdijas profesijā studentiem jāapgūst zināšanas par psihisko veselību, bērnu psiholoģiskās attīstības vecuma īpatnībām, bērnu un pusaudžu neirotisko traucējumu cēloņiem un klīniskajām izpausmēm. Veidot izpratni par audiologopēda lomu psihisko traucējumu ārstēšanā. Jāzina galveno psihisko traucējumu veidi, tā pazīmes kā bērniem un pusaudžiem, tā arī pieaugušajiem, pievēršot īpašu uzmanību neirotiskajiem, ar stresu saistītiem un somatoformiem traucējumiem – ar tiem saistīto attīstības, uzvedības un emocionālo traucējumu izpausmēm un to ārstēšanas, palīdzības un korekcijas īpatnībām.
Priekšzināšanas
• Psiholoģijā – attīstības un medicīniskajā psiholoģijā (krīzes, reakcijas fāzes, psiholoģiskie aizsargmehānismi, personības struktūra).
• Medicīnas ētikā – ētisko jautājumu specifikā psihiatrijā.
• Sabiedrības veselībā – riska faktori, profilakses veidi, veselības veicināšanas iespējas.
• Klīniskās aprūpes pamatos.
Rezultāti
Izklāstīt, parādīt un sistematizēt zināšanas par psihisko un uzvedības traucējumu izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, diagnostiku un norisi (pēc SSK-10), audiologopēda lomu psihisko traucējumu ārstēšanā; pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem un psihoterapeitiskās ārstēšanas lomu primārajā aprūpē.
Spēj patstāvīgi analizēt psihisko traucējumu klasifikāciju (SSK-10). Pamatojoties uz psihopatoloģisko simptomu spēj veidot diagnostiskus un diferenciāldiagnostiskus lēmumus par organiskiem un simptomātiskiem psihiskiem traucējumiem, afektīvajiem un šizofrēnijas spektra traucējumiem. Īpašu uzmanību spēj pievērst bērnu un pusaudžu neirozēm, somatoformiem, emocionāliem un uzvedības traucējumiem. Prot ārstēt bērnu audiologopēdiskos traucējumus vadoties pēc daudzfunkcionālas komandas darba modeļa, iesaistot bērnu psihiatrus, psihoterapeitus un psihologus – logoneirozes, dislalijas un dizartrijas ārstēšanā.
Spēj patstāvīgi plānot un uzņemties atbildību par ilgstošu daudzfunkcionālu audiologopēdisku palīdzību gan individuāli, gan korekcijas grupā. Spēj uzņemties atbildību par nepārtrauktu profesionālo tālākizglītību, prot izmantot profesionālās informācijas avotus, piedalīties zinātniskās konferencēs un simpozijos par audiologopēdijas jautājumiem, dot ieguldījumu jaunu pētniecisko atziņu radīšanā un attīstībā.