.
Klīniskā prakse: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība
Studiju programma
Vadītājs
Ilze Blūmentāle
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.02.2019
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_213 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīna | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Blūmentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | Anita Vētra | ||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk![]() ![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (numurs) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 2 | ||||||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (numurs) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 4 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studiju kurss: "Didaktika. Pedagoģija". | ||||||||
Mērķis: | Komunikācijas, runas/valodas attīstības novērtēšana agrīna vecuma bērniem (līdz 3 gadu vecumam). Komunikācijas, artikulācijā iesaistīto struktūru darbības, skaņu izrunas novērtēšana pirmsskolas un skolas vecuma bērniem. Nodarbību plānošana un vadīšana. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīstināšana ar Preklīniskās prakses norisi (3. semestris), mērķiem, uzdevumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Iepazīstināšana ar Preklīniskās prakses (4. semestris) mērķiem, uzdevumiem, norises vietām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Preklīniskās prakses norise. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar literatūru par doto tēmu. Gatavošanās nodarbībām. Viena Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | - aktīva un rezultatīva dalība Preklīniskās prakses laikā; - 1 klīniskā gadījuma analīzes ieskaite; - gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums esejas veidā; - prakses novērtējums, kas atspoguļo prakses vadītāja novērtējumu un studenta pašvērtējumu par profesionālām prasmēm prakses laikā; - studenta komunikācijas un sadarbības prasmju novērtējums; - prakses stundu uzskaites forma, ko apstiprina prakses vadītājs; - prakses laikā izveidoto un izmantoto papildus materiālu atspoguļojums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Preklīniskās prakses laikā studenti pielieto iegūtās zināšanas un apgūst praktiskās iemaņas, lai novērtētu, analizētu komunikācijas, runas/valodas attīstību un plānotu un realizētu nepieciešamo palīdzību agrīna vecuma bērniem (līdz 3 gadiem) un pirmsskolas un skolas vecuma bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt komunikācijas, valodas/runas izvērtēšanu agrīna vecuma bērniem, spēs novērtēt skaņu izrunas attīstību pirmsskolas un skolas vecuma bērniem. Veidos prasmi analizēt novērtēšanā iegūtos rezultātus. Plānos nepieciešamās nodarbības un izvēlēsies, realizēs nepieciešamos uzdevumus, terapijas virzienus komunikācijas, runas/ valodas prasmju attīstīšanai un traucējuma terapijai. Pilnveidos spēju strādāt patstāvīgi un integrēt esošajā pieredzē prakses vadītāju ieteikumus, pratīs aizpildīt dokumentāciju. Spēs noformēt uzskates materiālus, nodarbību plānus, prezentēt praksē gūto pieredzi. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā students spēs pielietot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas izvērtējot runas/ valodas, komunikācijas prasmes agrīna vecuma bērniem un skaņu izrunas attīstību pirmsskolas un skolas bērniem. Plānos un realizēs nepieciešamo terapiju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Miltiņa Irēna, Skaņu izrunas traucējumi, 2005 | ||||||||
2 | Miltiņa Irēna, Skolotāja logopēda darba mape, 2008 | ||||||||
3 | Tūbele, Sarmīte Skolēna runas attīstības vērtēšana, 2002 | ||||||||
4 | Judīte Lūse, Irēna Miltiņa, Sarmīte Tūbele. Logopēdijas terminu skaidrojošā vārdnīca | ||||||||
5 | Artur M. Guilford, J. Scheuerle, Sandra Graham , Speech-language Pathologist: from Novice to Expert, 2007. | ||||||||
6 | Rutmane I., Vabale A., Blūmentāle I., Kalēja I., Klatenberga I. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2008. | ||||||||
Papildus literatūra | |||||||||
1 | Brice B. Skaņu pasakas un ritma rotaļas.R.,2010 | ||||||||
2 | Brice B.Pirkstiņu rotaļas. R., 2007 | ||||||||
3 | Adamsa I., Struka V., Tilmane- Krusa M. Miofunkcionālie vingrinājumi pareizas runas veidošanā, 2000. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.cplol.eu/ | ||||||||
2 | http://www.asha.org/ | ||||||||
3 | http://www.logopedi.lv/ | ||||||||
4 | http://www.audiologopedi.lv/ |