Operatīvās darbības tiesiskā regulācija Latvijā un ārvalstīs (JF_394)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Apgūt tiesību zinātnes operatīvās darbības teorijas apakšnozares aktuālos jautājumus. Apgūt aktuālās un nepieciešamās izmaiņas Operatīvās darbības likumā (turpmāk ODL). Apgūt aktuālās prasības operatīvo pasākumu plānošanā un īstenošanā sevišķā veidā. Apgūt ODL noteikto pasākumu un kriminālprocesuālo darbību izmanošanas iespējas. Apgūt operatīvā darba kontroles un uzraudzības mehānismu, kā arī subjektu sadarbības mehānisma pilnveidošanas iespējas.
Sniegt un palīdzēt izprast tādu informācijas apjomu, kas veicinātu teorētisko zināšanu kopuma izveidi par šādiem jautājumiem:
1. Operatīvās darbības process un saturs.
2. Operatīvās darbības principi.
3. Operatīvā darbība un cilvēktiesības.
4. Operatīvā darbība un tās sasaiste ar citām Valsts policijas funkcijām.
5. Operatīvā darbība un kriminālizlūkošana.
Ar patstāvīgo darbu palīdzību pilnveidot prasmi teorētiskās zināšanas pielietot praktisko uzdevumu izpildīšanas procesā. Veidot personas (studenta) kompetenci operatīvās darbības jomā.
Priekšzināšanas
Kriminālprocess, Tiesībsargājošo iestāžu institucionālā sistēma, ievads Kriminālmeklēšanā.
Rezultāti
Studenti iegūst nepieciešamās zināšanas par operatīvā darba būtību. Spēj uzskaitīt OD subjektus, kontrolējošās institūcijas un aprakstīt to kompetenci.
Studenti spēs formulēt operatīvās darbības jēdzienu, aprakstīt operatīvās darbības procesu. Spēs norobežot operatīvās darbības pasākumus no resoriskās darbības, speciālajām izmeklēšanas darbībām.
1) Zināšanas un izpratne par studiju kursa saturā iekļautajām tēmām.
2) Prasmes analizēt, sintezēt un izvērtēt. Spēj novērtēt un samērot ODP un aizskartās cilvēktiesības tiesības ar apdraudējumu. Prasmes pielietot iegūtās zināšanas – operatīvo pasākumu plānošanā un sagatavoto dokumentu noformēšanā iesniegšanai akceptam.
3) Komunikācijas prasmes – komunicēt ar citiem maģistra programmas studentiem par krimināltiesību problemātiku, demonstrēt sociālās prasmes un emocionālo inteliģenci. Veidot argumentāciju un prasmi uzklausīt viedokļus.
4) Ievirze tālākās mācīšanās prasmēm – pastāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt literatūras avotus.
5) Citas vispārējās prasmes – uzņemties atbildību par saviem lēmumiem un darbību, pieņemt kritiski izvērtētus lēmumus un rast risinājumus iepriekš neparedzētos un mainīgos apstākļos, pielāgoties jaunām situācijām un būt atvērtam pārmaiņām, uzņemties vadību un iniciatīvu un atbildēt par sekām, ievērot ētikas normas, demonstrēt plašas vispārējās zināšanas un kompetences. Pilnveidot prasmi uzklausīt atšķirīgus viedokļus.
Prasmes analizēt, sintezēt un izvērtēt operatīvās darbības vietu un lomu policijas darbā, izkopt zinātniski-pētnieciskās iemaņas.
Prast piemērot operatīvos pasākumus vai speciālās izmeklēšanas darbības pirmstiesas izmeklēšanā.
Spēja veikt konkrētus ar operatīvo darbību saistītus uzdevumus un izmantot operatīvo darbību amata pienākumu izpildē, kas saistīti ar noziedzīgu nodarījumu profilaksi, novēršanu un atklāšanu, spēja izmantot zināšanas un prasmes profesionālajā un personīgajā attīstībā. Tiesību normu piemērošana ne tikai “mehāniski”, bet atbilstoši sabiedrības interesēm un prioritātēm, tādā veidā sintezējot prasmes strādāt ar normatīvo aktu bāzi un tiesību izpratni kopumā.