RSU bakalaura studiju programma "Audiologopēdija" | RSU Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par programmu

Studiju virziens:
Veselības aprūpe
2. līmeņa studiju programma
akreditēta līdz
Iegūstamais grāds:
Profesionālais bakalaura grāds veselības aprūpē un audiologopēda kvalifikācija
Valoda: Latviešu
Apjoms kredītpunktos/ECTS: 160/240
Lekciju norises vieta: Rīga
Pilna laika studijas
4 gadi
Darbdienās
8.00–20.00
Vietu skaits:
24 budžeta
3 maksas
2 350,00 EUR/gadā

Studiju vide un metodes

Studiju vide

Studijas notiek dažādās RSU mācību telpās un universitātes klīniskajās bāzēs. Studijas notiek klātienē un apmācībā tiek pielietotas dažādas apmācības metodes, saskaņā ar uz studentiem centrētas pieejas pamatprincipiem. Studiju programmā tiek izmantotas lekcijas, nodarbības (semināri, praktiskās nodarbības, laboratorijas darbi), diskusijas, individuālais darbs un grupu darbs.

1. studiju gads

Sākumā būs ievads audiologopēda specialitātē, tālāk apgūsi cilvēka uzbūvi un fizioloģiju, kas sniegs tev pamatzināšanas un izpratnei par cilvēka ķermeņa uzbūvi. Šajā gadā būs arī nozares teorētiskie pamatkursi – latviešu valodas kultūra, lingvistika, fonētika un akustiskā fonētika, pedagoģija u. c., kas būs svarīgi tavā profesionālajā izaugsmē.

2. studiju gads

Sāksies tava specializācija audiologopēdijas nozarē. Apgūsi specializētos kursus: neiroloģija, pediatrija, otorinolaringoloģija, audioloģija un psihoakustika, artikulācijas un fonoloģiskie traucējumi bērniem, zīmju valoda u. c. Sāksies mācību prakse, tās ietvaros apgūsi audiologopēda darbību dažādās iestādēs – speciālajās vai vispārizglītojošās skolās, sociālās aprūpes centros vai citur. Te iepazīsies gan ar konkrētās organizācijas darbības stratēģiju un uzdevumiem, gan ar izglītības atbalsta komandas (logopēds, speciālais pedagogs, psihologs, fizioterapeits) darbības principiem.

3. studiju gads

Turpināsi apgūt nozares profesionālās specializācijas studiju kursus, mācoties par dažādas izcelsmes runas traucējumiem – fonopēdiju, neirologopēdiju, disleksiju. Studēsi klīnisko medicīnas disciplīnu pamatus un turpināsi klīnisko praksi, kas nodrošinās ieskatu audiologopēda darbībā dažādās ārstniecības, speciālās izglītības un rehabilitācijas  iestādēs, kas nodrošina bērnu komunikācijas un valodas terapiju. Prakses vadītāja pārraudzībā veiksi runas, valodas, komunikācijas, balss, dzirdes traucējumu un citu ierobežojumu identifikāciju un terapiju bērniem.

4. studiju gads 

Padziļināti apgūsi un izzināsi runas mākslu, disfāgija, ārstniecisko pedagoģiju, t. sk. Montesori metodi. Klīniskajā praksē apgūsi audiologopēda darbību dažādās ārstniecības un rehabilitācijas iestādēs. Studiju noslēgumā kārtosi valsts pārbaudījumu, kura sastāvdaļa būs arī tava bakalaura darba izstrāde un aizstāvēšana.

Visā studiju laikā tev būs iespēja piedalīties Studējošo Rehabilitācijas katedras zinātniskā pulciņa darbībā kopā ar dažādu gadu studentiem, kā arī gūt studiju pieredzi ārvalstīs, izmantojot Erasmus+ mobilitātes programmas piedāvātās iespējas.

Studiju metodes

Lekcijās docētāji tev sniegs teorētiskās zināšanas attiecīgajā studiju kursā, bet nodarbību laikā apgūsi šo teorētisko zināšanu praktisko pielietojumu, analizējot dažādus klīniskos gadījumus. Semināros tev būs visas iespējas pārrunāt un salīdzināt savu izpratni par teoriju, saistībā ar līdzšinējo pieredzi un praksi, tādējādi attīstot problēmrisināšanas prasmes. Viena no efektīvākajām metodēm, kas rosina prasmi pielietot zināšanas un pašam atrast nepieciešamo literatūru interneta resursos, ir studenta vai studentu grupas patstāvīgais darbs un rezultātu prezentācija. Pēc tā studējošie diskutē, izsaka savas domas un viedokli, kā arī apgūst prasmi publiski uzstāties.

Obligāta programmas īstenošanas daļa ir prakse. Prakses laikā studenti attīstīsi un pilnveidosi praktiskās iemaņas, kas būs nepieciešamas audiologopēda kvalifikācijai. Izglītības, sociālās aprūpes un ārstniecības iestāžu klīniskā vide ir būtiska, nodrošinot tev apstākļus, lai mācītos, praktizētu un attīstītu nepieciešamās kompetences un kļūtu par kvalificētu audiologopēdu. Ne mazāk nozīmīgi ir patstāvīgie darbi, kas ietver arī resursiem bagātās RSU bibliotēkas izmantošanu.

Studiju norises vietas

Apgūstamie studiju kursi

Kursa kodsStudiju kursa nosaukumsĪstenotājsKursa vadītājsKredītpunkti / ETCS
REK_001Agrīnās attīstības logopēdija un ievads logopēdijāRehabilitācijas katedraIlze Klatenberga2 / 3
VC_051Akustiskā fonētikaValodu centrsSolveiga Čeirane1 / 1.5
REK_070Alternatīvās komunikācijas palīgtehnoloģiju sistēmaRehabilitācijas katedraIlze Klatenberga2 / 3
MK_002Anatomija un histoloģijaMorfoloģijas katedraElga Sidhoma5 / 7.5
VC_048Angļu valoda audiologopēdijāValodu centrsInāra Ābelīte2 / 3
REK_003Ārstnieciskā pedagoģija: Montesori metodeRehabilitācijas katedraIlze Klatenberga2 / 3
REK_179Artikulācijas un fonoloģiskie traucējumi bērniem Rehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle2 / 3
REK_103Attīstības psiholoģija bērniem ar funkciju traucējumiemRehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle3 / 4.5
REK_114Audioloģija un psihoakustikaRehabilitācijas katedraSandra Kušķe7 / 10.5
REK_024Bakalaura darba izstrāde un aizstāvēšanaRehabilitācijas katedraInāra Kalniņa10 / 15
OFK_002Bērnu oftalmoloģijas pamatiOftalmoloģijas katedraGuna Laganovska1 / 1.5
BUMK_026Bioloģija un ģenētikaBioloģijas un mikrobioloģijas katedraAgnese Zariņa2 / 3
REK_181Dažādas izcelsmes runas traucējumiRehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle3 / 4.5
REK_149DidaktikaRehabilitācijas katedraInāra Kalēja2 / 3
REK_044Disfāgija pieaugušajiem un bērniemRehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle2 / 3
REK_045DisleksijaRehabilitācijas katedraAndra Vabale2 / 3
SVUEK_046Ekonomika un uzņēmējdarbības pamatiSabiedrības veselības un epidemioloģijas katedraAnita Kokarēviča2 / 3
LUSDK_211Filozofija un ētikaLabklājības un sociālā darba katedraOlafs Brūvers2 / 3
FK_054FizikaFizikas katedraVinita Cauce2 / 3
VC_052FonētikaValodu centrsSolveiga Čeirane1 / 1.5
VC_013FonoloģijaValodu centrsSolveiga Čeirane1 / 1.5
REK_072FonopēdijaRehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle2 / 3
REK_075Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācijaRehabilitācijas katedraSigne Tomsone2 / 3
REK_077Gerontoloģija un geriatrijaRehabilitācijas katedraSigne Tomsone2 / 3
VPUPK_027Ģimenes pedagoģijaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraAira Aija Krūmiņa2 / 3
ISK_195Iekšķīgās slimībasIekšķīgo slimību katedraJuris Karpovs1 / 1.5
REK_206Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/runas traucējumi bērniemRehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle11 / 16.5
REK_207Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiemRehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle10 / 15
VC_050Krievu valoda audiologopēdijāValodu centrsLudmila Jermakoviča2 / 3
VC_009Krievu valodas pamati medicīnāValodu centrsLudmila Jermakoviča2 / 3
LUSDK_052Kultūru un reliģiju dažādībaLabklājības un sociālā darba katedraLolita Vilka2 / 3
VC_029Latviešu valodas kultūraValodu centrsInta Urbanoviča3 / 4.5
SUUK_038Lietišķā etiķeteSporta un uztura katedraIrēna Upeniece2 / 3
VC_003LingvistikaValodu centrsInta Urbanoviča2 / 3
REK_108Mācību prakseRehabilitācijas katedraInāra Kalēja5 / 7.5
VPUPK_064Mākslu terapijaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraKristīne Vende-Kotova2 / 3
REK_176MasāžaRehabilitācijas katedraInts Zeidlers2 / 3
PMUPK_013Medicīnas psiholoģija, krīžu psiholoģija un psihoterapijas pamatiPsihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedraGunta Ancāne3 / 4.5
VC_007Medicīnas terminoloģija latīņu un grieķu valodāValodu centrsAija Zilvestre1 / 1.5
MVI_002Medicīnas vēstureMedicīnas vēstures institūtsMaija Pozemkovska1 / 1.5
REK_111Mentāli retardēto bērnu pedagoģija un speciālās pedagoģijas vēstureRehabilitācijas katedraAndra Vabale3 / 4.5
AURK_021Neatliekamā medicīniskā palīdzība IAnestezioloģijas un reanimatoloģijas katedraIndulis Vanags1 / 1.5
AURK_003Neatliekamā medicīniskā palīdzība IIAnestezioloģijas un reanimatoloģijas katedraBaiba Arkliņa1 / 1.5
NUNK_010NeiroloģijaNeiroloģijas un neiroķirurģijas katedraIlga Ķikule3 / 4.5
REK_147NeirologopēdijaRehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle6 / 9
CFUBK_032Normālā fizioloģija un neirofizioloģijaCilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedraLeons Blumfelds5 / 7.5
ORLK_005Otorinolaringoloģija audiologopēdiemOtorinolaringoloģijas katedraLigija Ķīse2 / 3
VPUPK_166Pašefektivitāte un pašregulācijaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraJeļena Koļesņikova2 / 3
VPUPK_088PedagoģijaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraAira Aija Krūmiņa2 / 3
VPUPK_168Pedagoģija veselības aprūpēVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraAira Aija Krūmiņa2 / 3
PEK_045PediatrijaPediatrijas katedraElīna Aleksejeva2 / 3
VPUPK_169Personība un veselībaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraJana Duhovska2 / 3
REK_129Pētniecības metodes IRehabilitācijas katedraLolita Cibule2 / 3
REK_130Pētniecības metodes IIRehabilitācijas katedraLolita Cibule2 / 3
VPUPK_175Profesionālā komunikācijaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraAelita Vagale1 / 1.5
SVUEK_077Profesionālās darbības tiesiskie aspektiSabiedrības veselības un epidemioloģijas katedraAldis Liepiņš1 / 1.5
PUNK_020Psihiatrija un narkoloģijaPsihiatrijas un narkoloģijas katedraJeļena Vrubļevska1 / 1.5
VPUPK_116Psiholoģijas pamatiVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraJeļena Ļubenko2 / 3
REK_009Runas mākslaRehabilitācijas katedraInāra Kalēja2 / 3
REK_010Runas ritma un tempa traucējumiRehabilitācijas katedraAndra Vabale2 / 3
SVUEK_095Sabiedrības veselībaSabiedrības veselības un epidemioloģijas katedraIeva Strēle1 / 1.5
MUSZKK_004Sejas un žokļu rajona deformācijasMutes, sejas un žokļu ķirurģijas katedraIlze Akota1 / 1.5
REK_016Speciālā pedagoģija bērniem ar funkciju (redzes, dzirdes) traucējumiemRehabilitācijas katedraIlze Klatenberga2 / 3
SUUK_102UzturmācībaSporta un uztura katedraLolita Vija Neimane2 / 3
REK_180Valodas traucējumi bērniemRehabilitācijas katedraIlze Blūmentāle2 / 3
REK_023Valsts eksāmensRehabilitācijas katedraInāra Kalniņa2 / 3
SUUK_117Veselības vingrošanaSporta un uztura katedraMaruta Hoferte2 / 3
AUVMK_035Vides zinības un civilās aizsardzības pamatiAroda un vides medicīnas katedraSabīne Grīnberga1 / 1.5
REK_032Vispārējā rehabilitācijaRehabilitācijas katedraAnita Vētra3 / 6
REK_041Zīmju valodaRehabilitācijas katedraIlze Klatenberga2 / 3

 

Absolventi strādā gan stacionārajās, gan ambulatorajās ārstniecības iestādēs Latvijā – slimnīcās, veselības centros, rehabilitācijas centros un arī mājas rehabilitācijā. 

Nozīmīgākās klīniskās prakses vietas un lielākie darba devēji

  • Latvijas Bērnu Dzirdes centrs, kurā tiek veikta dzirdes traucējumu diagnosticēšana, terapija un dzirdes traucējumu rehabilitācija bērniem
  • Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari ir medicīniskās rehabilitācijas, veselības un sociālās aprūpes, izglītības un zinātnes centrs, kur studentiem un absolventiem ir iespējas strādāt audiologopēda specialitātē, darbā ar dažādas izcelsmes runas, valodas un komunikācijas traucējumiem bērniem un pieaugušajiem multifunkcionālas komandas sastāvā
  • Bērnu Klīniskā Universitātes slimnīca piedāvā studentiem un absolventiem iespēju strādāt ar dažādu vecumu bērniem, kuriem ir daudzveidīgi komunikācijas, runas un valodas traucējumi
  • Studenti un absolventi ir nodarbināti lielākajās Latvijas klīnikās – Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas stacionārā Gaiļezers, Biķernieki, Loki u. c.
  • Absolventi strādā arī mājas rehabilitācijā, sniedzot palīdzību gan bērniem, gan pieaugušajiem pēc insulta u. c. saslimšanām, kad zaudēta spēja sazināties

Absolventi

 

no picture.png

Studiju programma Audiologopēdija ir ārkārtīgi interesanta un daudzpusīga. Audiologopēdijas studiju programmas ietvaros studenti var apgūt specialitāti, kurā ir iespējams nepārtraukti attīstīties, apgūt ko jaunu, savā darbā savienot kvalitatīvas medicīnas zināšanas un vienlaikus realizēt savu radošo potenciālu. Studijās tiek savienota gan teorētisko zināšanu, gan praktisko iemaņu apguve, kas studentiem, saņemot diplomu, sniedz iespēju veiksmīgi iekļauties darba tirgū.

Santa Salaka, sertificēta audiologopēde Rīgas Austrumu klīniskās universitātātes stacionārā Gaiļezers un SIA Pirmā miofunkcionālā klīnika

Uzņemšanas prasības

Obligātās prasības
  • Vidējā izglītība,
  • centralizētā eksāmena sertifikāts latviešu valodā,
  • centralizētā eksāmena sertifikāts svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma dokuments,
  • Gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās.
Iesniedzamie dokumenti
  • Jāaizpilda pieteikums elektroniskajā Uzņemšanas sistēmā https://uznemsana.rsu.lv vai, piesakoties klātienē, jāaizpilda iesniegums.
  • Pases vai personas apliecības (eID) kopija (oriģināls jāuzrāda)
  • Atestāta, kas apliecina vispārējās vidējās izglītības iegūšanu, kopija (oriģināls jāuzrāda)
  • Atestāta par vispārējo vidējo izglītību pielikuma “Sekmju izraksts" kopija (oriģināls jāuzrāda), kurā reflektantam, kurš vispārējo vidējo izglītību ir ieguvis laikposmā no 1997. / 1998. mācību gada līdz tekošajam uzņemšanas periodam, sekmju izrakstā obligāto un izvēlēto pamatpriekšmetu vērtējums ir vismaz 4 balles 10 ballu sistēmā (atzīmes specializētajos kursos netiek ņemtas vērā)
  • Centralizēto eksāmenu (turpmāk – CE), kas minēti augstāk, sertifikātu kopijas (oriģināli jāuzrāda)
  • Dokuments, kas apliecina dokumentu reģistrēšanas pakalpojuma apmaksu
  • Ja kādā no iesniedzamajiem dokumentiem ir cits personas uzvārds un / vai vārds un / vai personas kods nekā pasē, tad jāuzrāda arī dokuments, kas apliecina personas datu maiņu.
  • Bāreņiem un bez vecāku apgādības palikušiem bērniem jāiesniedz Labklājības ministrijas noteiktā kārtībā izsniegtās bāreņa apliecības kopija (uzrādot oriģinālu)
  • Ja reflektants izglītības dokumentu vai akadēmisko grādu ir ieguvis ārvalstīs, iesniegumam pievieno Akadēmiskās informācijas centra izziņu par to, kādam Latvijā piešķirtam izglītības dokumentam vai akadēmiskajam grādam atbilst ārvalstīs iegūtais izglītības dokuments vai grāds
Vērtēšanas kritēriji

Studiju programmas Audiologopēdija reflektantus imatrikulē saskaņā ar konkursa rezultātiem, ko veido vērtējums no gada atzīmes bioloģijā vai dabas zinībās (40%), CE vērtējuma latviešu valodā (30%) un CE vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma vērtējuma svešvalodā (30%).

Vienādu vērtējumu summu gadījumā konkursu ietekmē CE vērtējums latviešu valodā.

Papildus punkti pie kopējā konkursa rezultāta tiek piešķirti par godalgotu vietu iegūšanu (1-3.vieta) Latvijas Republikas mācību priekšmetu olimpiādēs: Ķīmijā, Bioloģijā, Fizikā - 2 punkti, Starptautiskajās olimpiādēs: Ķīmijā, Bioloģijā, Fizikā – 4 punkti, Latvijas skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi sekojošās sekcijās: Dabaszinātnes, Medicīna un veselības zinātnes – 1 punkts, Starptautiskie skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi sekojošās sekcijas: Dabaszinātnes, Medicīna un veselības zinātnes  – 2 punkti, RSU organizētie zinātniski pētnieciskie un radošo darbu konkursi - 0,5 punkti.

Ko studēt tālāk

Studijas iespējams turpināt RSU maģistra studiju programmās:

Programmas vadītājs

Kontaktinformācija